Yleiset sopimusehdot

 

1. SOVELTAMINEN

Näitä yleisiä sopimusehtoja (”Yleiset Ehdot”) sovelletaan kaikkiin Asianajotoimisto Solve Oy:n (y-tunnus:3292562–2) (”Solve”) asiakkailleen tarjoamiin palveluihin. Asiakas hyväksyy nämä Yleiset Ehdot solmiessaan toimeksiantosopimuksen Solven kanssa.


2. PALVELUT

Solve tarjoaa oikeudellisia palveluita asiakkailleen. Toimeksiantosopimuksessa sovitaan Solven ja asiakkaan väliseen toimeksiantoon kuuluvista palveluista, niiden laajuudesta ja hinnasta. Palveluita ja niiden laajuutta voidaan joutua muuttamaan toimeksiannon kuluessa.

Solven tarjoamat oikeudelliset palvelut ovat aina toimeksiantokohtaisia ja perustuvat kunkin yksittäisen toimeksiannon yhteydessä Solven saamiin tietoihin ja ohjeisiin, eikä niitä tule tämän vuoksi käyttää mihinkään muuhun tarkoitukseen. Oikeudellisten palveluiden tarkoituksenmukainen toteuttaminen edellyttää, että asiakas on antanut Solvelle kaikki olennaiset ja ajantasaiset tiedot toimeksiantoon liittyen.

Solven palveluihin ei kuulu verotuksellinen neuvonanto, mikäli siitä ei ole erikseen kirjallisesti sovittu. 

3. TOIMEKSIANNON HOITAMINEN

Solve pyrkii kaikissa toimeksiannoissa ammattimaiseen, laadukkaaseen ja asiakkaan etujen mukaiseen toimintaan. Solve ja sen palveluksessa olevat henkilöt noudattavat Suomen Asianajajaliiton hyvää asianajajatapaa koskevia ohjeita sekä Asianajajaliiton asianajotoimintaa koskevia säädöksiä ja ohjeita (asianajajaliitto.fi).  


3.1 Esteellisyys

Solve suorittaa sisäisen esteellisyystarkistuksen ennen toimeksiannon vastaanottamista mahdollisten eturistiriitojen välttämiseksi. Asiakkaan tulee antaa esteellisyystarkistuksen suorittamiseksi tarvittavat tiedot. Esteellisyystarkistuksista huolimatta voi syntyä tilanteita, joissa Solve ei voi edustaa asiakasta vireillä olevassa tai tulevissa toimeksiannoissa. Tällaisissa tilanteissa Solve noudattaa Suomen Asianajajaliiton voimassa olevia hyvää asianajajatapaa koskevia ohjeita ilmoittamalla mahdollisesta esteellisyydestä viipymättä asiakkaalle sekä  esteellisyyskysymyksen ratkaisemista tapaohjeiden edellyttämällä tavalla.


3.2 Toimeksianto

Asiakas on sopimussuhteessa Solveen, ei Solvessa toimivaan luonnolliseen henkilöön.

Solve kirjaa jokaiseen toimeksiantoon (Toimeksiantosopimus) asiakkaalle oman ID-tunnisteen (SolveID), jonka mukaan toimeksiantoon liittyvät asiakirjat ja toimenpiteet identifioidaan.

Solve nimeää jokaiselle toimeksiannolle vastuuhenkilön. Nimetty vastuuhenkilö valitsee tarvittaessa toimeksiannon hoitamiseen osallistuvat muut henkilöt (Solve Tiimi). Solvella on oikeus tarvittaessa vaihtaa toimeksiantoa hoitavia henkilöitä toimeksiannon jatkuessa, mutta henkilövaihdoksista on neuvoteltava asiakkaan kanssa aina erikseen.

Toimeksiannon aikana Solven asianajaja vastaa kaikesta yhteydenpidosta kolmansiin osapuoliin nähden asiakkaan puolesta. Solvella on velvollisuus pitää asiakas ajan tasalla toimeksiantoon liittyvästä kirjeenvaihdosta sekä tiedottaa asiakasta säännöllisesti toimeksiannon etenemisestä.

Solven ulkopuolisten neuvonantajien käyttö edellyttää aina asiakkaan etukäteistä suostumusta. Asiakas vastaa ulkopuolisten neuvonantajien veloittamista palkkioista ja kuluista, ellei toisin sovita.

Mikäli toimeksiantoon liittyvillä toimenpiteillä on kiire asiakkaan oikeusturvan puolustamiseksi, Solvella on oikeus ryhtyä toimeksiannon hoitamisen kannalta välttämättömiin ja tarpeellisiin toimiin, kuten hyväksyä asiakkaan puolesta ja asiakkaan lukuun toimeksiannon hoitamiseen liittyvät kohtuulliset kulut.


3.3 Yhteistyö

Solven tarkoituksena on  laadukkaan palvelun tuottaminen asiakkaalle, mikä edellyttää yhteistyötä asiakkaan kanssa. Yhteistyön sujuvuuden varmistamiseksi asiakkaan tulee a) vastata kohtuullisessa ajassa Solven esittämiin lisätieto- ja muihin pyyntöihin b) antaa oikeat ja kattavat tiedot toimeksiannon alussa ja sen aikana sekä c) ilmoittaa viipymättä asioista, joilla on merkitystä toimeksiannon hoitamiseen.


3.4 Yhteydenpito, asiakirjat ja arkistointi

Solven pääasiallinen yhteydenpitotapa asiakkaiden suuntaan on sähköposti, ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu. Solve suosittelee ilmoittamaan kiireellisistä tai tärkeistä sähköpostiviesteistä vastaanottajalle esimerkiksi puhelimitse.

Solve käyttää toimeksiannon hoitamisen apuna erilaisia tietojärjestelmiä, kuten sähköposti-, asiakirjanhallinta- ja asiakkuudenhallintajärjestelmiä. Solven käyttämät tietojärjestelmät sisältävät toimeksiantojen tietoja ja niihin liittyviä asiakirjoja. Solve noudattaa yleisesti hyväksyttyjä tietoturvakäytäntöjä. Vaikka noudatammekin kaikessa sähköisessä viestinnässä asianmukaista tietoturvaa koskevaa huolellisuutta, sähköiseen viestintään voi sisältyä riskejä, joista emme voi ottaa vastuuta.

Solve säilyttää ja käsittelee kaikkia asiakirjoja, mukaan lukien sähköisiä tiedostoja, huolellisesti ja soveltuvan lainsäädännön sekä Suomen Asianajajaliiton ohjeiden mukaisesti.


4. PALKKIOT JA LASKUTUS

Toimeksiannon hinta määräytyy Solven tuntikirjausjärjestelmän ja voimassa olevan Solven hinnaston (Palkkio) mukaisesti, ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu. Toimeksiantoon liittyvät toimenpiteet kirjataan Solven tuntikirjausjärjestelmään 0,25 h tarkkuudella (15 min.). Toimenpiteen Palkkion määräytymiseen voi vaikuttaa esimerkiksi vaadittu asiantuntemus ja kokemus, tarvittavien juristien lukumäärä, toimeksiantoon liittyvät riskit ja toimeksiannon kiireellisyys.

Noudatamme toimeksiannoissa pääasiassa aikaveloitusta, tuntiveloituksen ollessa toimeksiannosta riippuen 240-300 euroa (alv 0%). Mikäli tehtävä käsittää tarkasti määriteltävissä olevan kokonaisuuden, palkkio voidaan erikseen sopia myös kiinteähintaiseksi.

Asiakkaan pyynnöstä Solve voi antaa arvion kokonaispalkkiosta. Kokonaispalkkion määrästä annetut arviot perustuvat sen hetkisiin tietoihin ja ovat suuntaa-antavia eivätkä ne ole sitovia, ellei toisin ole nimenomaisesti kirjallisesti sovittu.

Solve laskuttaa asiakkaita toimeksantosopimukseen kirjattujen laskutusehtojen mukaisesti. Laskujen maksuehto on 14 päivää laskun päiväyksestä. Solve on oikeutettu perimään viivästyneelle maksun määrälle kulloinkin voimassa olevan korkolain mukaista viivästyskorkoa. Laskun loppusummaan lisätään arvonlisäveron määrä kulloinkin voimassa olevan ja sovellettavan verokannan mukaisesti.

Asiakas vastaa Solven palkkioiden ja kulujen maksamisesta Solven normaalin laskutuskäytännön mukaisesti siitä huolimatta, että ne määrättäisiin myöhemmin oikeudenkäynnissä tai välimiesmenettelyssä vastapuolen maksettavaksi tai korvattaisiin asiakkaan oikeusturvavakuutuksesta.

Solve laskuttaa erikseen toimeksiannon hoitamisesta syntyvät toimiston yleiskulujen ulkopuoliset kulut, kuten matkakulut ja viranomais- ja rekisterimaksut.

Solve varaa oikeuden tarkistaa tuntiveloituksiaan vuosittain. Solve ilmoittaa mahdollisista muutoksista viimeistään kaksi (2) kuukautta ennen tarkistettujen veloituksien voimaantuloa.


4.1 Ennakkomaksu

Solve varaa oikeuden vaatia asiakkaaltaan ennakkomaksun suorittamista palkkion ja kulujen varalle, jolloin asiakkaan toimeksianto alkaa vasta kun Solve  on vastaanottanut sovitun ennakkomaksun kokonaisuudessaan.


4.2 Asiakasvaratili

Solven asiakasvaratili on erillinen tili, jonne Solve voi vastaanottaa asiakaan puolesta varoja joko kolmannelle suoritettavaksi tai muulla tavoin käytettäväksi. Asiakasvaratilillä olevat rahavarat eivät ole Solven omaisuutta. Solvella on velvollisuus luetteloida asiakasvarat ja pystyttävä osoittamaan ne toimeksiannot, joihin liittyy asiakasvarojen käsittelyä (vrt. SolveID)Solvella on oikeus käyttää asiakkaalle kuuluvia varoja ainoastaan kulujen ja Palkkioiden kattamiseen siltä osin, kun Solven asianajaja on tehnyt palkkioon oikeutettavan työn.  


4.3 Oikeusturvavakuutus

Suomen Asianajajaliiton ohjeiden mukaisesti Solve muistuttaa asiakkaitaan heillä  mahdollisesti olevasta oikeusturvavakuutuksesta, joka saattaa kattaa asiakkaan asianajokuluja. Solve suosittelee asiakkaitaan selvittämään mahdollisen oikeusturvavakuutuksen voimassaolon ja kattavuuden jo ennen toimeksiantosopimuksen solmimista.

Solve laatii asiakkaan puolesta oikeusturvavakuutusilmoituksen asiakkaan vakuutusyhtiölle, mikäli siitä sovitaan erikseen asiakkaan kanssa. Solve  ei vastaa siitä korvataanko Solven laskuttamat palkkiot ja kulut asiakkaalle asiakkaan oikeusturvavakuutuksesta.


5. ASIAKKAAN TUNTEMINEN JA RAHANPESU

Solvella on lain rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä (444/2017) nojalla velvollisuus tunnistaa asiakkaansa sekä asiakkaidensa edustajat ja omistajat. Tietyissä tilanteissa Solvella on velvollisuus pyytää lisätietoja asiakkaan varojen alkuperästä. Asiakkaan tulee toimittaa Solvelle asiakkaan tuntemiseksi tarvittavat tiedot.

Solvelle voi syntyä velvollisuus kieltäytyä toimeksiannosta, keskeyttää se tai ilmoittaa toimeksiannosta rahanpesun selvittelykeskukselle, jos Solve ei saa asiakkaalta pyydettyjä tietoja, kyse on epätavallisesta liiketoimesta, Solve epäilee, että varoja käytetään rahanpesuun tai terrorismin rahoitukseen tai jos asiakas tai sen liiketoiminta on pakotteiden kohteena. Solvella on lain mukaan velvollisuus ilmoittaa rahanpesua ja terrorismin rahoitusta koskevat epäilyt asiaankuuluville viranomaisille.  Näissä tilanteissa laki estää ilmoituksen antamisen asiakkaalle ja ilmoitusvelvollisuus syrjäyttää asianajajalle muussa laissa säädetyn salassapito- tai vaitiolovelvollisuuden.

Solve ei ole vastuussa asiakkaalle suoraan tai välillisesti aiheutuvista vahingoista, jotka ovat syntyneet edellä esitettyjen velvoitteiden täyttämisestä. Asiakas vastaa edustajilleen ja omistajilleen tässä kohdassa kuvatun henkilötietojen käsittelyn ilmoittamisesta.


6. LUOTTAMUKSELLISUUS JA HENKILÖTIEDOT

Solve kerää tai saa asiakkailtaan henkilötietoja, jotka ovat tarpeellisia muun muassa toimeksiannon aloittamiseksi ja hoitamiseksi, asiakkaiden tunnistamiseksi ja rahanpesulainsäädännön asettamien lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseksi ja noudattamiseksi sekä esteellisyystarkistuksen tekemiseksi.

Solve  käsittelee henkilötietoja rekisterinpitäjänä tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Solve noudattaa henkilötietojen käsittelyssä kulloinkin Suomessa voimassa olevaa henkilötietolainsäädäntöä. Henkilötietojen käsittely on kuvattu tarkemmin Solven rekisteriselosteissa (www.aasovlve.fi/tietosuojaseloste). Henkilöillä, joiden tietoja Solve käsittelee, on oikeus saada tietoa Solven käsittelemistä tiedoista sekä vaatia tietojen korjaamista tai poistamista Solven rekistereistä.

Solve käsittelee sille annettuja tietoja luottamuksellisesti asianajajista annetun lain ja Suomen Asianajajaliiton säädöksien ja ohjeiden mukaisesti.

Jos toimeksiannon hoitaminen edellyttää ulkopuolisten neuvonantajien osallistumista, Solvella on oikeus toimittaa näille tahoille toimeksiannon suorittamisen kannalta tarpeellisiksi katsomansa tiedot varmistamalla, että ulkopuoliset noudattavat soveltuvin osin henkilötietolainsäädäntöä.

7. REFERENSSIT

Solve voi ilmoittaa verkkosivuillaan, markkinointimateriaalissaan tai muussa vastaavassa yhteydessä edustaneensa asiakasta kyseisessä toimeksiannossa. Solve käyttää tällaisissa tilanteissa ainoastaan tietoja, jotka ovat tulleet julkisiksi, tai joiden käyttämisestä on nimenomaisesti sovittu asiakkaan kanssa.

Solve voi laatiessaan tarjouksia tai toimittaessaan tietoja asianajotoimistoja arvioiville tahoille mainita edustaneensa asiakasta ja kuvailla toimeksiantoa yleisellä tasolla, ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu. Solve merkitsee asiakasta koskevat tiedot luottamuksellisiksi, ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu.

8. VASTUUNRAJOITUS

Solven ja sen osakkaiden enimmäisvastuu asiakkaalle tai asiakkaille, jos samaa toimeksiantoa on hoidettu yhteisesti useamman asiakkaan lukuun, toimeksiannon hoitamisesta aiheutuvasta suorasta taloudellisesta vahingosta, joka johtuu Solven tai sen palveluksessa olevan henkilön virheestä tai huolimattomuudesta, on 200.000,00 euroa. Vahingonkorvauslain perusteella asiakkaan mahdollisesti saama mikä tahansa muu korvaus tai hyvitys vähentää vastaavalla määrällä Solven enimmäisvastuun määrää asiakkaalle.  

Solven palvelut on tarkoitettu ainoastaan asiakkaalle, eikä Solve vastaa kolmannelle osapuolelle aiheutuneista vahingoista. Solve ei vastaa täten asiakkaalle tai kolmannelle taholle aiheutuneesta välillisestä vahingosta tai menetyksistä.

Solve ei vastaa määräaikojen ylittymisestä tai toimeksiantoon kuuluvien töiden valmistumisesta määräajassa, mikäli töitä ei pystytä aloittamaan tai jatkamaan Solven vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolelle olevien seikkojen vuoksi.

Solve ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu asiakkaalle annetun neuvonnan tai laadittujen asiakirjojen käyttämisestä muuhun kuin niiden alkuperäiseen tarkoitukseen.

Solve ei vastaa kolmansien osapuolten, kuten toimeksiantoa varten hankittujen ulkopuolisten neuvon- antajien, aiheuttamista vahingoista.

9. VALITUKSET JA REKLAMAATIOT

Mikäli asiakas on tyytymätön Solven palveluihin, Solve kehottaa ilmoittamaan tyytymättömyydestä kirjallisesti toimeksiannosta vastaavalle asianajajalle viipymättä. Solven osakasasemassa olevat asianajajat  käsittelevät asiakasreklamaatiot viipymättä, ja neuvottelevat tämän jälkeen asiakkaan kanssa jatkotoimenpiteistä.

Solve ei vastaa vahingosta, mikäli vahinkoa koskevaa vaatimusta ei ole esitetty Solvelle kahdentoista (12) kuukauden aikana siitä, kun a) asiakas on tiennyt tai olisi pitänyt tietää vaatimuksen perusteena olevista seikoista taikka b) kun toimeksiannon on voitu kohtuudella katsoa saatetun loppuun. Kahdentoista (12) kuukauden määräaika lasketaan siitä ajankohdasta, joka on näistä aikaisempi.

Jos asiakkaan vaatimus perustuu kolmannen tahon tai viranomaisen asiakkaalle esittämään vaatimukseen, Solvella tai Solven vakuutusyhtiöllä on oikeus vastata vaatimukseen ja tehdä siitä sovinto asiakkaan puolesta. Solve ei vastaa vahingosta, mikäli asiakas sopii asian tai ryhtyy muihin vaatimusta koskeviin toimenpiteisiin ilman Solven suostumusta.

Jos asiakkaalle aiheutunut vahinko korvataan Solven tai Solven vakuutusyhtiön toimesta, asiakkaalla on velvollisuus korvauksen saamiseksi siirtää takautumisoikeus kolmatta kohtaan Solvelle tai Solven vakuutusyhtiölle.

Asiakkaalla on oikeus saattaa mahdollinen asianajopalkkiota koskeva erimielisyys Suomen Asianajajaliiton valvontalautakunnan käsiteltäväksi. Jos asiakas katsoo, että Solven palveluksessa oleva lakimies tai asianajaja on laiminlyönyt ammatillisia velvollisuuksiaan, asiakas voi tehdä kantelun Suomen Asianajajaliiton valvontalautakunnalle.

10. TOIMEKSIANNON PÄÄTTÄMINEN

Asiakkaalla on oikeus päättää toimeksianto milloin tahansa ilmoittamalla siitä kirjallisesti toimeksiannosta vastaavalle Solven asianajajalle.  

Solvelle voi syntyä oikeus tai velvollisuus lopettaa toimeksiannon hoitaminen asiakkaan lukuun soveltuvan lainsäädännön tai Suomen Asianajajaliiton hyvää asianajatapaa koskevien ohjeiden nojalla muun muassa Solven palkkiota koskevan maksuviivästyksen vuoksi.

Mikäli toimeksianto päättyy, Solvella on velvollisuus toteuttaa kohtuulliset toimenpiteet asiakkaan edun turvaamiseksi kahden viikon siirtymäajan kuluessa.

Toimeksiannon päättyessä asiakkaan tai Solven ilmoituksesta, asiakas on velvollinen maksamaan toimeksiannon hoitamisesta aiheutuneet kulut ja palkkiot.

11. VASTUUVAKUUTUS

Solvella on Suomen Asianajajaliiton vastuuvakuutusta koskevien ohjeiden mukainen varallisuusvahingon vastuuvakuutus. Solven vakuutusyhtiön yhteystiedot ovat: Pohjala Vakuutus Oy, 00013 OP. op.fi ja puh. 03030303

12. VALVONTAVIRANOMAINEN

Solven palveluksessa olevat asianajajat on merkitty Suomen Asianajajaliiton ylläpitämään asianajajaluetteloon. Solven asianajajia valvova viranomainen on

Suomen Asianajajaliitto: Mikonkatu 25  PL, 194 00101 Helsinki

Puh. (09) 6866 120  

sähköposti: info@asianajajaliitto.fi

13. SOVELLAVA LAKI JA RIIDANRATKAISU

Näihin ehtoihin ja toimeksiantoon sovelletaan Suomen lakia.

Näistä ehdoista ja toimeksiannoista aiheutuvat riidat ratkaistaan lopullisesti välimiesmenettelyssä Keskuskauppakamarin välimiesmenettely-sääntöjen mukaisesti. Välimiesoikeus on yksijäseninen. Välimiesmenettelyn paikka on Helsinki, Suomi. Välimiesmenettelyn kieli on suomi, ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu.

Kuluttaja-asiakkaalla on lisäksi oikeus saattaa riita kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttaja- riita.fi) ratkaistavaksi. Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat luonteeltaan suosituksia. Kuluttaja voi nostaa myös kanteen siinä Suomessa sijaitsevassa käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä kuluttajalla on kotipaikka tai vakituinen asuinpaikka.

Edellä sanotusta huolimatta Solvella on oikeus saattaa riidattomia saatavia koskevat vaatimukset Helsingin käräjäoikeuden tai muun toimivaltaisen tuomioistuimen ratkaistavaksi.

14. MUUT MÄÄRÄYKSET

Solvella on oikeus muuttaa näitä ehtoja milloin tahansa. Muutokset tulevat voimaan, kun päivitetyt Yleiset Sopimusehdot julkaistaan Solven verkkosivuilla verkkosivustolla (www.aasolve.fi).

Toimeksiantoihin sovelletaan niitä yleisiä sopimusehtoja, jotka olivat voimassa kyseisen toimeksiannon alkaessa. Toimeksiannon katsotaan alkaneen päivänä, jolloin toimeksiantosopimus on allekirjoitettu.